Monday, March 16, 2009

I Have A Dream...

...the Middle East in Europe and Europe in the Middle East

Teman...
hidup bukan hitam putih...
hidup ini warna-warni...
ada bunga warna merah, ada bunga warna ungu...
ada kulit warna putih, ada kulit warna hitam...
ada barat, ada timur...
itulah citra lestari...
yang memberi makna dan tawa dalam kehidupan...

Teman...
mari bersama aku renungi sebentar sejarah Islam...
sebentar sahaja, ya...

Teman...
hadith Asar perlihatkan...
ada para sahabat...
mahu percepat perjalanan...
juga, ada yang mahu tangguh solat asar...
kita boleh berbeza, tak mengapa...
kita boleh melihat sesuatu melalui sisi lain, tak mengapa...
namun...
kita tak boleh berkata "saya sakit hati" kepada dia...
elakkan wahai teman...
elakkan...
elakkan...
elakkan...

Teman...
mari belajar daripada ibn abbas dan ibn umar...
mereka banyak kali berbeza pendapat...
tapi mereka tetap hormat-menghormati...
mari belajar dari abu bakar dan umar...
personaliti mereka berbeza...
namun mereka sering mencari titik sepakat...

Teman...
elakkan terdetik "saya sakit hatilah tengok dia"...
elakkan terdetik "saya menyampah dengan dia"...
elakkan terdetik "ish, dia ni menyakitkan hati saya sahaja"...
elakkan terdetik "saya tak suka la dia ni"...
elakkan berkata di belakang dia...
elakkan merancang sesuatu untuk menjatuhkan dia...
astaghfirullah...
astaghfirullah...
astaghfirullah hal 'azim...

Teman...
hati yang sakit itu...
busuk sekali baunya...
ada sahaja yang tidak kena...
ada sahaja yang tidak dipuas hatinya...
rosululloh sukakan wangian...
jangan busukkan hati kita...

Teman...
mana mungkin...
kita ingin jadi beriman...
kita ingin jadi berjaya...
kita ingin ingat Alloh...
tapi hati kita sakit...
teliti al baqarah 8-13...
itu ciri orang yang hatinya sakit...
teliti al baqarah 1-5...
ciri hati yang hidup...
qalbun salim...
hati yang tenang dan sejahtera...

Teman...
Alloh beri warna dalam hidup kita...
syukurilah...
optimislah...
hidup bukan hitam dan putih...

Inilah warna-warni kehidupan...
di dunia biar berbeza, namun di syurga kita bersama...
mari bersatu, mari bersatu, mari bersatu...
ini impian kita...
paling kurang, ini impian saya...

No comments:

Post a Comment