Sunday, February 15, 2009

Perlukah Kita Skeptikal Kepada Yahudi & Nasrani?

1. "Barangan keluaran Yahudi perlu diboikot kerana wang yg diperoleh mereka akan digunakan utk mengebom negara umat Islam dan membunuh umat Islam."

2. "Rancangan tv,kartun yg disiarkan banyak yg mampu merosakkan pemikiran anak-anak kecil muslim ."

3. "Krisis kewangan Amerika adalah salah satu perancangan Yahudi dan Nasrani utk menguasai dunia. Umat Islam akan kata,

'Padan muka Amerika.'

Sedangkan Amerika dan sekutunya sedang tersenyum gembira melihat umat Islam sedang diperbodoh."

4. 'Obama itu adalah boneka Yahudi."


Yahudi itu…Yahudi ini…Zionis itu…Zionis ini…


Mungkin inilah yg terlintas di fikiran kita apabila memikirkan tentang Yahudi. Namun,mungkin ada yg tertanya2 mengapa asyik memandang negatif apa2 yg dibuat oleh Yahudi?

Susahlah hidup kita kalau begitu… Kata, menyeru manusia agar berkasih sayang dan bersangka baik?Dengan org kafir kena r baik,kalau tak camne diorg nak terima Islam yg dikatakan agama kasih sayang & keamanan...

Tak adakah ruang utk kita bertolak ansur terhadap mereka?


Mungkin ada yg nak respon.....

2 comments:

  1. maaf la lambat respon..but, this issue is very close to my heart and very often in my prayer..like it! thx siti

    di malaysia, ada beberapa info ttg palestin yang belum kita fahami..

    salah satunya ialah bukan semua yahudi itu zionis dan zionis itu bukan yahudi sahaja..

    di negara lain, yahudi yang menentang zionis mostly bergerak di bawah naturei karta..usaha mereka untuk menentang zionis sangat hebat, mungkin lebih hebat dari kita kerana bagi mereka, kefahaman zionis merupakan penyelewengan aqidah bagi judaism..

    dan zionis itu ada byk agama dalam tu; yahudi, kristian dan islam juga ada..siapa2 yang memperjuangkan agenda zionis is zionist la..sebab apa yang diperjuangkan oleh manusia, itulah aqidah mereka..muhammad dahlan contohnya..dan hosni mubarak barangkali

    dalam al-maidah,"Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan [kebenaran] karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan."

    sebab tu salah satu asas islam menurut muhammad al-ghazali ialah perbezaan agama tidak pernah menimbulkan peperangan, tapi bila pencerobohan terhadap agama-agama itu yang menjadi puncanya.

    so, better laungan2 mengutuk yahudi ditukar kepada mengutuk zionis

    eh2, tapi quran kan gune "yahudi"..haa! camner tuh? hehe =P

    ReplyDelete
  2. setelah sekian lama baru saya perasan ada org komen.

    setuju dgn ammar.tak semua yahudi adalah zionis sedangkan yg byk buat jahat tu adalah org2 zionis(sesape jua yg mendokong pemikiran zionism).

    pernah dgr talk drpd dr azzam tamimi, dia kata org yahudi sebenarnya rasa paling selamat bila bersama dgn org islam. tp kita hari ni senang2 je kata yahudi lah yg paling jahat.

    tak tahulah sejauh mana benar pernyataan tu. mungkin kalau ada jumpa mana2 org berketurunan yahudi, boleh tny2kan..tp satu kisah dalam sejarah, semasa salahuddin al-ayubi menakluk baitul maqdis beliau tak bunuh org2 yahudi kan? sedangkan kalau pemerintah2 lain yg sebelum ni menakluk baitul maqdis suka2 je bunuh diorg.

    tu satu contoh la... betapa indahnya islam. itulah maksud islam tu sendiri kan? selamat...maka, sesiapa yg berpegang dgn islam dan mengamalkannya patut selalu rasa berada dalam keselamatan. dan, org islam ni adalah agen pembawa rahmat... so, sebab tu lah org lain sepatutnya akan rasa selamat bila berada bersama org islam.

    so, let's be a muslim that anyone will feel safe to be with...

    pasal ayat quran guna 'yahudi' tu, kite kena belajar tafsir quran lagi kot..adakah itu merujuk kpd kaum atau sifat kaum tu..wallahu a'lam

    ReplyDelete